آيت الله شيخ عيسى قاسم : سخن دين وعقل – ۱۲ آبان ۱۴۰۰

آیت الله شیخ عیسی قاسم: هر که نیت جسارت به احکام الله دارد، نخست یه دانه شن خلق کند به این جهان بیفزاید و یا از نیازهای طبیعی خود سرباززند.

بسم الله الرحمن الرحيم

سخن دين و عقل

هرکه می خواهد این جرأت و جسارت را به خود بدهد که به حکمی از احکام الهی جسارتی کند، اگر می تواند نخست بیاید و حداقل یک دانه شن خلق نموده و به این جهان بیفزاید، و یا ذره ای به ذرات این جهان اضافه کند و یا جمادی را حیات بخشد و مدار حرکت خورشید و یا هر ستاره ای را تغییر دهد، یا اینکه از حاجت های دنیوی خود که حسب قوانین تکوینی الهی مورد نیاز اویند، خوردن و آشامیدن، تنفس، استحمام و حفاظت در برابر سرما و گرمای کشنده و هر گونه نیازی از این دست سرباز زند!

فقه (علم تشریع/شریعت) دنباله علم تکوین است، کسی که علم تکوین را نداشته باشد فاقد علم تشریع نیز هست و عالِم به تکوین با جهل به تشریع ورود نمیکند.

ای انسان! خدایت را بشناس، خودت را بشناس، در حکم نمودن منصف باش، اگر چنین شد چاره ای نخواهی داشت جز اینکه در برابر خواست و اراده خداوند عظیم و جبار خضوع کنی، خضوع در برابر شریعت و فقه الهی همانطور که در برابر قوانین تکوینی -چه بخواهی چه نخواهی- خاضع هستی.
انسان موضوع علم تشریع الهی و بشری است و بدون شناخت کامل موضوع شریعت حاصل نمی شود، شناخت و آگاهی کامل با تمام ظرایفش، هرآنچه مرتبط به آن است و بر روی فکر و روان آن تاثیر دارد، آنچه شایسته هدف زندگی اش باشد، و آنچه مفسده یا مصلحت آن است و اینکه این فساد و مصلحت تا چه حد غلبه دارند که مستلزم حرام شمرده شدن و یا واجب بودن گردند، و یا بیشتر به کدام سو میل میکنند و تا چه حدی که باعث استحباب یا مکروه شمرده شدن گردند.

حال تو ای انسان آیا تو به همه اینها آگاهی داری یا خالق عظیمی که همه اینها را برای تو و کل هستی در همه لحظه های حیات تدبیر کرده؟

خداوند آنچنان که در کتاب کریمش آورده شراب و میسر را حرام نموده:

(يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا ۗ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ) – البقرة / ٢١٩.

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) – المائدة / ٩٠.

(إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ) – المائدة / ٩١.

می بینیم که همانطور که در آیات کریمه ذکر شده گناهی بزرگ و عملی زشت از اعمال شیطان است که باعص حصول دشمنی و کینه بین شما می شود و از یاد خدا کردن باز می دار،اینها باعث حرام شدن آن شده است هرچند که آنچنان که آیه شریفه گفته فوایدی هم برای مردم داشته باشد. پس اینگونه نیست که هر حرامی خالی از فایده باشده اما ضررش بر فایده اش غلبه دارد و هر چیز واجبی هم کاملا خالی از ضرر نیست.

والحمد لله رب العالمين


عيسى أحمد قاسم
۱۲ آبان ۱۴۰۰
٣ نوفمبر ٢٠٢١

زر الذهاب إلى الأعلى