آيت الله شیخ عيسى قاسم: مردم و جريان هاى معارض متحد شده و تن به دست آوردهاى فرعى ندهند.

آیت الله شیخ عیسی قاسم: مردم و جریانهای مخالف حکومت بحرین، برای حصول حلی اساسی متحد شده و تن به دست آوردهایی ناچیز و فرعی ندهند.

آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین در بیانیه ای تحت عنوان “گزینه های موجود برای مردم بحرین” تاکید کرد: مردم و جرایانهای مخالف حکومت (معارضه /اپوزوسیون) باید گزینه ای را برگزینند که آن را به نجات نزدیکتر می بینند، اما همه باید متحدانه بر امری واحد تکیه کنند که مقدم داشتن و اولیت دادن به منافع وطن و حصول حلی فراگیر است. در عین حال نباید برای نتایج و دست آوردهایی ناچیز و فرعی که مسدود کننده راه رسیدن به حل ریشه ای و اساسی اند به رقابت و مسابقه افتاد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بحرین را انبوهی از مشکلات سیاسی و حقوقی دیگر فراگرفته و که به درازا کشیده و همچنان اصلاحاتی نیز در کار نیست.

گزینه های مختلفی در سطح تصورات وادارک ذهنی پیش روی ملتند، اما این گزینه هها برای اینکه وضعیت کشور به شکست دائمی و نابودی کامل کشیده نشود و به عافیت و سلامت ختم شود، تفاوت های عمده ای از نظر نتیجه عملی دارند.

مردم و جرایانهای مخالف حکومت (معارضه /اپوزوسیون) باید گزینه ای را برگزینند که آن را به نجات نزدیکتر می بینند.

گزینه هایی مختلفی موجودند که در صحیح بودن انتخاب آنها اختلافاتی است، از جمله:

۱- اختیار سکوت یا چیزی شبیه به آن؛ نشستن و منتظر ماندن برای اینکه حکومت طبق میل خودش در سرنوشت دخل و تصرف کند! سکوتی که گویی موضوع به آنها مربوط نمی شود و این انتخاب کسانی است که که در برابر آنکه حقوق و اراده اش را سلب کرده تسلیم می شود. این گزینه، گزینه ای اسا که هیچ عاقلی آن را بر نمی گزیند.

۲- این که هر جناح و جریانی از معارضه، و هر فرد فعالی بطور مستقل از بقیه معارضه بر اساس دیدگاه شخصی خودش عمل کند، حتی اگر این نظرات با یکدیگر مغایر باشند و نظری علیه دیگری باشد و یکدیگر را ساقط کنند. این همان گزینه ای است که همه افراد عاقل تا کنون نسبت به آن هشدار داده اند و باعث شده که با وجود جنبشی طولان، اهداف محقق نشده اند.

۳- گزینه دیگر آن است که از تجربیات درس گرفته و سعی و کوششی مشترک برای همگرایی دیدگاه ها در جهت حصول راه حلی شرافتمندانه برای بحران در بحرین انجام شود، همه توانمندی ها برای آن بسیج شده و همه نیروها و تلاشها تا حدی کا در دسترسند پای این کار آورده شود، و اینها همه در چارچوب مسالمت آمیزی که شیوه این مردم بوده و نمایش داده اند انجام پذیرد. این شیوه مسالمت آمیز باعث متمایز بودن آشکار آنها در اصرار برای مطالبه عادلانه خواسته هایی است که تغییر ناپذیرند که اساس آنها “حق سیاسی ملت است در سطح قانون اساسی و در عرصه اجرایی” است.

نباید برای نتایج و دست آوردهایی ناچیز و فرعی که مسدود کننده راه رسیدن به حل ریشه ای و اساسی اند به رقابت و مسابقه افتاد!

اما این درخوایتی از همه است که همه باید متحدانه برای امری واحد حرکت کنند که آن مقدم داشتن و اولیت دادن به منافع عامه وطن و حصول حلی فراگیر است که در خدمت و به نفع همه اقشار ملت باشد و ثبات و پیشرفت را محقق سازد.

هرگونه تفریط و کوتاهی در این موضوع به معنای این است که کشور در مشکلات و آلام، تفرقه و پراکندگی، زوال و وخیم تر گشتن اوضاع باقی بماند. که این خواسته و مورد انتخاب هیچ کسی نیست.

عيسى أحمد قاسم
شهر مقدس قم
۱۸ شهریور ۱۴۰۰
٩ سبتمبر ٢٠٢١

زر الذهاب إلى الأعلى