بيانيه | آيت الله شيخ عيسى قاسم : آيا براى مشكلات حلى هست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

زمانی که هر حکومتی ملتش را احترام کرده و قدر و منزلت منافع ملی را بداند و برای اصلاح عزمی جدی کند، این عزم و اراده حتما ورودی به گفتگو و مذاکره با طرف دیگر خواهد بود که برای تحقق اصلاحاتی که کشور به آن نیازمند است امری لازم می باشذ، هرچند آن اصلاح در ابتدا تحقق نپذیرد اما باید به ضرورت وجود ابتکار عمل در موضوع ایمان وجود داشته باشد.

طرفی که در این مسیر باید در نظر گرفته شود و برای اصلاح روی آن حساب شود، همان ملت و جریانهای مخالف حقیقی حکومتند، این هر دو قادرند که با حکومت ثبات و استقرار اوضاع را محقق سازند..
اما انجام مذاکراتی با افراد در اینجا و آنجا و جلب رضایت فردی افراد بنحوی از انحاء و ایجاد راه حل های صوری و ظاهری و فوری، اینها هیچکدام وضعیت موجود را معالجه نمی نمایند و ضمانتی برای ایجاد ثبات در بحرین نیست؛ موافقت و رضایت این افراد به هیچ وجد نماینده و بیانگر موافقت و رضایت مردم نیست؛ در این وهم و تخیل بودن بمعنای حقیقت ماجرا نیست که در این صورت اوضاع بدتر خواهد شد.

راه حل موفقیت آمیز در بحرین، حلی حقیقی و مورد توافق طرفین موثر است.
آیا رژیم بحرین می پذیرد که با طرف دیگر قراردادی ببندد اما فردی که رژیم را در این ماجرا نمایندگی می کند، نماینده و مورد رضایت رژیم نباشد؟
هیچ یک از ما اجازه صدور رای و دیدگاهی به نمایندگی از دیگران را ندارد و نباید خود را به عنوان نماینده بر بقیه تحمیل نماید.
گفتگو و مذاکره به اسم ملت امکان ندارد الا توسط افرادی که این امر از طرف مردم به آنان تفوبض شده باشد.
آنچه از یک مذاکره توقع می رود و مطلوب است این است که این مذاکره مشکلات را به پابان رساند، ثبات و استقرار بیافریند، و اوضاع روابط را به وضعیت صحیح آن بازگرداند. این حل حاصل نخواهد شد مگر با رضایت دو طرف موثر در قضیه که دارای اختلافند؛ ملت و مخالفان حقیقی حکومت در یک طرفند که کسی در چه در داخل و چه در خارج جایگزین و قائم به اعمال آنها نیست و درطرف دیگر نیز حکومت قرار دارد.
راه حل منطقی باید مصادر اختلاف نظر را برطرف کند و به درمان برخی از زیرمجموعه های فرعی مشکلات اصلی اکتفا نکنند که این باعث می شود از لمس و راهیابی به منشأ مشکلات فاصله گیرند و راه حلی کارساز برای تحقق اصل مطلوب ارائه نمی شود. این راه حل باید قابل ادامه و استمرار باشد.
کسانی که می خواهند صداقت و ارادت خود را به میهن و همه مردم و همه گروه های ملی نشان دهند، باید برای برای دستیابی به یک راه حل جامع و صادقانه که اهمیت زیادی برای مشکلات اساسی دارد بکوشند.
همگان باید بر برادری ایمانی و ملی متعهد و متمسک باشند و همگی برای نجات وطن و بستن درهای فتنه باید که مسلک دین، عقل، صبر، امر به معروف و نهی از منکر را در پیش گرفته و اتخاذ کنیم.
این قضیه، مسأله ای سرنوشت ساز برای مردم و وطن است ، تمامی مخلصان قدر و منزلت آن را دانسته و می دانند که برای آن حقوق و حقوقی است، همه افرادی که پا در این مسیر گذارده اند بدانند به یاد داشته باشند که کل کشور و همه مردم خسته و نیازمند راحتی اند. اما این خستگی، خستگی ای شرافتمندانه است که امید می رود در پی آن فرج است که این فرج و راحتی مورد نیاز همه ملت و همه کشور لازم است.

عيسى أحمد قاسم
١ سبتمبر ٢٠٢١
10 مرداد 1400

زر الذهاب إلى الأعلى